Zwiedzanie okolicy

P

iękno najbliższej okolicy zachęca do bliższych i dalszych wycieczek, pieszych i rowerowych. Poniżej prezentujemy propozycje kilku szczególnie atrakcyjnych tras. Choć na niektórych odcinkach trzeba poruszać się drogą asfaltową, nie powinno nas to zrażać – w okolicach Udrycz ruch samochodowy jest bardzo ograniczony.

Odsyłamy Państwa również do aplikacji „Wikiloc”, w której można śledzić 7 tras spacerowych bezpośrednio z mapą.

Wikiloc – Google Play
Wikiloc – Apple Store

Spacer do kapliczki św. Jana Niepomucena

Dystans: około 15 minut w jedną stronę

O

puszczamy park bramą wschodnią (koło domku) i skręcamy w prawo.  Po kilkudziesięciu metrach droga staje się drogą polną, która wymaga odpowiedniego obuwia, zwłaszcza po opadach. Po prawej mijamy drewniany krzyż, otoczony krzewami bzu, a następnie skręcamy w  pierwszą polną drogę w lewo. Po naszej prawej stronie, wśród pól, na niewielkim wzniesieniu, ujrzymy wkrótce ruiny kapliczki św. Jana Nepomucena. Dochodzimy do nich miedzą między polami.

Na północ od kapliczki rozpościera się widok na okalające Udrycze wzgórza i zespół dworsko-parkowy; na południu przy dobrej pogodzie zobaczyć można na horyzoncie miasto Zamość.
Wycieczkę można przedłużyć idąc dawnym gościńcem w stronę Zamościa. Wracamy do rozwidlenia dróg polnych i skręcamy w przeciwną stronę niż dwór. Po 15 minutach dojdziemy do niewielkiej wsi Udrycze Kolonia.

Spacer do wsi Udrycze Wola

Dystans: około 30 minut w jedną stronę

Z

e względu na specyficzne ukształtowanie terenu, wieś Udrycze składa się z kilku mniejszych skupisk zabudowań, rozrzuconych wśród okolicznych wzgórz. Kompleks dworsko-parkowy leży w części zwanej Udrycze Koniec, na południe od zespołu znajdują się Udrycze Kolonia. Na wycieczkę polecamy jednak szczególnie najstarszą część wsi, gdzie zachowało się sporo starych, drewnianych zabudowań; nosi ona nazwę Udrycze Wola.
Opuszczamy park bramą wschodnią (koło domku) i skręcamy w lewo, dochodząc do drogi asfaltowej. Skręcamy w prawo, a następnie, na rozwidleniu dróg, lekko w lewo, w drogę prowadzącą nieznacznie pod górę.

Spacer wąwozem lessowym

Dystans: około 45 minut w jedną stronę

W

okolicy Udrycz znajdują się liczne wąwozy lessowe, podobne do tych, jakie zobaczyć można w Kazimierzu Dolnym, choć płytsze i mniej okazałe. Jeden z nich znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu. Prowadzi przezeń droga wiodąca na teren Skierbieszowskiego Parku Krajobrazowego.

Opuszczamy park bramą wschodnią (koło domku) i skręcamy w lewo, dochodząc do drogi asfaltowej. Przechodzimy przez jezdnię i wchodzimy na drogę polna, mijając po prawej stronie budynek, po byłym sklepie spożywczym. Wkrótce przed nami pojawia się wejście do wąwozu. Idziemy prosto, drogą  gruntową wiodącą wśród pagórków, i mijamy kolejne jary. Po dojściu do prostopadłej drogi na skraju lasu, możemy zawrócić do Udrycz lub też kontynuować wycieczkę, skręcając w tym miejscu w prawo. Trasa prowadząca przez niewielki las biegnie dnem doliny i po pewnym czasie doprowadzi nas do drogi asfaltowej, gdzie skręcamy w prawo. Przed nami pojawiają się malownicze zabudowania wsi Udrycze Wola. Idąc dalej drogą asfaltową, wracamy do zespołu dworsko-parkowego.

Wycieczka do Pańskiej Doliny

Dystans: dojazd samochodem w jedną stronę 10 minut, potem pieszo około godziny

R ezerwat Pańska Dolina jest przykładem charakterystycznego malowniczego krajobrazu krainy zwanej Działami Grabowieckimi, obszaru pomiędzy rzekami Wieprz i Bug. Na podłożu skał wapiennych z okresu kredy znajduje się gruba warstwą lessu, która w ciągu tysiącleci w wyniku żłobienia przez wodę została poprzecina licznymi dolinami i wąwozami, porośniętymi przeważnie buczyną. Miejscowi nazywają taki wąwóz debra. Jeden z takich wąwozów porośniętych wspaniałym starym lasem bukowym można zobaczyć w rezerwacie Pańska Dolina. Występuje tutaj około 40 gatunków roślin chronionych, z których cztery uznano za gatunki zagrożone lub ginące. W buczynach na Działach Grabowieckich rosną nie spotykane w innych lasach bukowych gatunki jak: zawilec gajowy, przylaszczka, miodunka, konwalijka dwulistna i konwalia majowa. Polecamy również do zobaczenia inną debrę w okolicy Udrycz, znajdującą się przy wsi Zrąb.

Jak trafić: Po opuszczeniu zespołu pałacowo-parkowego kierujemy się główną drogą w lewo i po przejechaniu ok. 2 km skręcamy w prawo do Wisłowca. Mijamy wieś i po dojechaniu do rozwidlenia drogi skręcamy w prawo i dojeżdżamy do końca nawierzchni asfaltowej. Dalej możliwa wycieczka pieszo, rowerem lub samochodem z napędem na cztery koła.

Wycieczka do Wisłowca

Dystans: około 1 godziny pieszo w jedną stronę

W

XIX w. Wisłowiec należał do dóbr Udrycze. Dziś jest to niewielka wioska, położona na wzgórzach na północ od zespołu dworsko-parkowego. Zobaczyć tam można urokliwą drewnianą kapliczkę wpisaną do rejestru zabytków, otoczoną starymi kasztanowcami. W centrum wsi koło przystanku autobusowego znajduje się aktualnie remontowany budynek po dawnej szkole wybudowany w latach 20-tych XX w.   Opuszczamy park bramą wschodnią (koło domku) i skręcamy w lewo, dochodząc do drogi asfaltowej. Skręcamy w lewo i idziemy prosto aż do skrzyżowania, z którego odchodzi droga w prawo, prowadząca bezpośrednio do Wisłowca.